Atria

Miten olla mukana valmisruoan kasvussa?

Valmisruokamarkkinan kasvussa mukana olemisen varmistamiseksi Atria haluaa ymmärtää syvemmin tuotteiden ostoon ja käyttöön liittyviä tarpeita, tilanteita (category entry points) ja niiden markkinapotentiaalia.

Lähtötila & haaste

Valmisruoanmarkkina on ollut jo vuosia kasvussa. Varmistaakseen tulevaisuuden kasvun Atrian tavoitteena on ymmärtää syvemmin, millaisia tarpeita ja tilanteita (category entry points) kategorian tuotteiden ostoon jakäyttöön liittyy ja mikä on näiden markkinapotentiaali.

Ratkaisu

Projektissa asiakasymmärryksenkautta tunnistettiin erilaiset valmisruoan käyttötilanteet, jotka loivat kuvaamarkkinasta asiakkaan arjen näkökulmasta. Lopputulemana yhteistyöstä syntyinäkemys siitä, mitä valmisruokaratkaisuja näihin tilanteisiin käytetään sekäkuinka usein kuluttajat kohtaavat mitäkin tilanteita. Näin syntyi kuvatulevaisuuden markkinapotentiaalista.

Projekti koostui seuraavista vaiheista:

• Syvähaastattelutja mobiilipäiväkirja valmisruokaa arjessaan hyödyntäville

• Tutkimuksenkohderyhmää edustava kyselytutkimus

• Yhteiset työpajat asiakkaan kanssa tulosten viemiseksi arkeen

Vaikuttavuus

”Yhteistyö on tuonut laajempaa asiakaslähtöistä ajattelua organisaatioon. Voimakkaasi kasvava valmisruokavaatii erilaisia näkökulmia tuoteryhmän kasvun tueksi ja tällä projektillasaimme kuluttajien tarve – tilanne -ajattelun kautta käsityksen markkinan jakautumisesta.

Tämän lisäksi lyhyemmällä tähtäimellä lopputulokset on antanut syötettämarkkinointiin ja tuotekehitykseen.”

- Jukka Saarenpää, Research Manager, Atria Suomi